תנ"ך על הפרק - דברי הימים א א - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

דברי הימים א א

865 / 929
היום

הפרק

אָדָ֥ם שֵׁ֖ת אֱנֽוֹשׁ׃קֵינָ֥ן מַהֲלַלְאֵ֖ל יָֽרֶד׃חֲנ֥וֹךְ מְתוּשֶׁ֖לַח לָֽמֶךְ׃נֹ֥חַ שֵׁ֖ם חָ֥ם וָיָֽפֶת׃בְּנֵ֣י יֶ֔פֶת גֹּ֣מֶר וּמָג֔וֹג וּמָדַ֖י וְיָוָ֣ן וְתֻבָ֑ל וּמֶ֖שֶׁךְ וְתִירָֽס׃וּבְנֵ֖י גֹּ֑מֶר אַשְׁכֲּנַ֥ז וְדִיפַ֖ת וְתוֹגַרְמָֽה׃וּבְנֵ֥י יָוָ֖ן אֱלִישָׁ֣ה וְתַרְשִׁ֑ישָׁה כִּתִּ֖ים וְרוֹדָנִֽים׃בְּנֵ֖י חָ֑ם כּ֥וּשׁ וּמִצְרַ֖יִם פּ֥וּט וּכְנָֽעַן׃וּבְנֵ֣י כ֔וּשׁ סְבָא֙ וַחֲוִילָ֔ה וְסַבְתָּ֥א וְרַעְמָ֖א וְסַבְתְּכָ֑א וּבְנֵ֥י רַעְמָ֖א שְׁבָ֥א וּדְדָֽן׃וְכ֖וּשׁ יָלַ֣ד אֶת־נִמְר֑וֹד ה֣וּא הֵחֵ֔ל לִהְי֥וֹת גִּבּ֖וֹר בָּאָֽרֶץ׃וּמִצְרַ֡יִם יָלַ֞ד אֶת־לודייםלוּדִ֧יםוְאֶת־עֲנָמִ֛ים וְאֶת־לְהָבִ֖ים וְאֶת־נַפְתֻּחִֽים׃וְֽאֶת־פַּתְרֻסִ֞ים וְאֶת־כַּסְלֻחִ֗ים אֲשֶׁ֨ר יָצְא֥וּ מִשָּׁ֛ם פְּלִשְׁתִּ֖ים וְאֶת־כַּפְתֹּרִֽים׃וּכְנַ֗עַן יָלַ֛ד אֶת־צִיד֥וֹן בְּכֹר֖וֹ וְאֶת־חֵֽת׃וְאֶת־הַיְבוּסִי֙ וְאֶת־הָ֣אֱמֹרִ֔י וְאֵ֖ת הַגִּרְגָּשִֽׁי׃וְאֶת־הַחִוִּ֥י וְאֶת־הַֽעַרְקִ֖י וְאֶת־הַסִּינִֽי׃וְאֶת־הָאַרְוָדִ֥י וְאֶת־הַצְּמָרִ֖י וְאֶת־הַֽחֲמָתִֽי׃בְּנֵ֣י שֵׁ֔ם עֵילָ֣ם וְאַשּׁ֔וּר וְאַרְפַּכְשַׁ֖ד וְל֣וּד וַאֲרָ֑ם וְע֥וּץ וְח֖וּל וְגֶ֥תֶר וָמֶֽשֶׁךְ׃וְאַרְפַּכְשַׁ֖ד יָלַ֣ד אֶת־שָׁ֑לַח וְשֶׁ֖לַח יָלַ֥ד אֶת־עֵֽבֶר׃וּלְעֵ֥בֶר יֻלַּ֖ד שְׁנֵ֣י בָנִ֑ים שֵׁ֣ם הָאֶחָ֞ד פֶּ֗לֶג כִּ֤י בְיָמָיו֙ נִפְלְגָ֣ה הָאָ֔רֶץ וְשֵׁ֥ם אָחִ֖יו יָקְטָֽן׃וְיָקְטָ֣ן יָלַ֔ד אֶת־אַלְמוֹדָ֖ד וְאֶת־שָׁ֑לֶף וְאֶת־חֲצַרְמָ֖וֶת וְאֶת־יָֽרַח׃וְאֶת־הֲדוֹרָ֥ם וְאֶת־אוּזָ֖ל וְאֶת־דִּקְלָֽה׃וְאֶת־עֵיבָ֥ל וְאֶת־אֲבִימָאֵ֖ל וְאֶת־שְׁבָֽא׃וְאֶת־אוֹפִ֥יר וְאֶת־חֲוִילָ֖ה וְאֶת־יוֹבָ֑ב כָּל־אֵ֖לֶּה בְּנֵ֥י יָקְטָֽן׃שֵׁ֥ם ׀ אַרְפַּכְשַׁ֖ד שָֽׁלַח׃עֵ֥בֶר פֶּ֖לֶג רְעֽוּ׃שְׂר֥וּג נָח֖וֹר תָּֽרַח׃אַבְרָ֖ם ה֥וּא אַבְרָהָֽם׃בְּנֵי֙ אַבְרָהָ֔ם יִצְחָ֖ק וְיִשְׁמָעֵֽאל׃אֵ֖לֶּה תֹּלְדוֹתָ֑ם בְּכ֤וֹר יִשְׁמָעֵאל֙ נְבָי֔וֹת וְקֵדָ֥ר וְאַדְבְּאֵ֖ל וּמִבְשָֽׂם׃מִשְׁמָ֣ע וְדוּמָ֔ה מַשָּׂ֖א חֲדַ֥ד וְתֵימָֽא׃יְט֥וּר נָפִ֖ישׁ וָקֵ֑דְמָה אֵ֥לֶּה הֵ֖ם בְּנֵ֥י יִשְׁמָעֵֽאל׃וּבְנֵ֨י קְטוּרָ֜ה פִּילֶ֣גֶשׁ אַבְרָהָ֗ם יָלְדָ֞ה אֶת־זִמְרָ֧ן וְיָקְשָׁ֛ן וּמְדָ֥ן וּמִדְיָ֖ן וְיִשְׁבָּ֣ק וְשׁ֑וּחַ וּבְנֵ֥י יָקְשָׁ֖ן שְׁבָ֥א וּדְדָֽן׃וּבְנֵ֣י מִדְיָ֗ן עֵיפָ֤ה וָעֵ֙פֶר֙ וַחֲנ֔וֹךְ וַאֲבִידָ֖ע וְאֶלְדָּעָ֑ה כָּל־אֵ֖לֶּה בְּנֵ֥י קְטוּרָֽה׃וַיּ֥וֹלֶד אַבְרָהָ֖ם אֶת־יִצְחָ֑ק בְּנֵ֣י יִצְחָ֔ק עֵשָׂ֖ו וְיִשְׂרָאֵֽל׃בְּנֵ֖י עֵשָׂ֑ו אֱלִיפַ֛ז רְעוּאֵ֥ל וִיע֖וּשׁ וְיַעְלָ֥ם וְקֹֽרַח׃בְּנֵ֖י אֱלִיפָ֑ז תֵּימָ֤ן וְאוֹמָר֙ צְפִ֣י וְגַעְתָּ֔ם קְנַ֖ז וְתִמְנָ֥ע וַעֲמָלֵֽק׃בְּנֵ֖י רְעוּאֵ֑ל נַ֥חַת זֶ֖רַח שַׁמָּ֥ה וּמִזָּֽה׃וּבְנֵ֣י שֵׂעִ֔יר לוֹטָ֥ן וְשׁוֹבָ֖ל וְצִבְע֣וֹן וַֽעֲנָ֑ה וְדִישֹׁ֥ן וְאֵ֖צֶר וְדִישָֽׁן׃וּבְנֵ֥י לוֹטָ֖ן חֹרִ֣י וְהוֹמָ֑ם וַאֲח֥וֹת לוֹטָ֖ן תִּמְנָֽע׃בְּנֵ֣י שׁוֹבָ֔ל עַלְיָ֧ן וּמָנַ֛חַת וְעֵיבָ֖ל שְׁפִ֣י וְאוֹנָ֑ם וּבְנֵ֥י צִבְע֖וֹן אַיָּ֥ה וַעֲנָֽה׃בְּנֵ֥י עֲנָ֖ה דִּישׁ֑וֹן וּבְנֵ֣י דִישׁ֔וֹן חַמְרָ֥ן וְאֶשְׁבָּ֖ן וְיִתְרָ֥ן וּכְרָֽן׃בְּֽנֵי־אֵ֔צֶר בִּלְהָ֥ן וְזַעֲוָ֖ן יַעֲקָ֑ן בְּנֵ֥י דִישׁ֖וֹן ע֥וּץ וַאֲרָֽן׃וְאֵ֣לֶּה הַמְּלָכִ֗ים אֲשֶׁ֤ר מָלְכוּ֙ בְּאֶ֣רֶץ אֱד֔וֹם לִפְנֵ֥י מְלָךְ־מֶ֖לֶךְ לִבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל בֶּ֚לַע בֶּן־בְּע֔וֹר וְשֵׁ֥ם עִיר֖וֹ דִּנְהָֽבָה׃וַיָּ֖מָת בָּ֑לַע וַיִּמְלֹ֣ךְ תַּחְתָּ֔יו יוֹבָ֥ב בֶּן־זֶ֖רַח מִבָּצְרָֽה׃וַיָּ֖מָת יוֹבָ֑ב וַיִּמְלֹ֣ךְ תַּחְתָּ֔יו חוּשָׁ֖ם מֵאֶ֥רֶץ הַתֵּימָנִֽי׃וַיָּ֖מָת חוּשָׁ֑ם וַיִּמְלֹ֨ךְ תַּחְתָּ֜יו הֲדַ֣ד בֶּן־בְּדַ֗ד הַמַּכֶּ֤ה אֶת־מִדְיָן֙ בִּשְׂדֵ֣ה מוֹאָ֔ב וְשֵׁ֥ם עִיר֖וֹעיותעֲוִֽית׃וַיָּ֖מָת הֲדָ֑ד וַיִּמְלֹ֣ךְ תַּחְתָּ֔יו שַׂמְלָ֖ה מִמַּשְׂרֵקָֽה׃וַיָּ֖מָת שַׂמְלָ֑ה וַיִּמְלֹ֣ךְ תַּחְתָּ֔יו שָׁא֖וּל מֵרְחֹב֥וֹת הַנָּהָֽר׃וַיָּ֖מָת שָׁא֑וּל וַיִּמְלֹ֣ךְ תַּחְתָּ֔יו בַּ֥עַל חָנָ֖ן בֶּן־עַכְבּֽוֹר׃וַיָּ֙מָת֙ בַּ֣עַל חָנָ֔ן וַיִּמְלֹ֤ךְ תַּחְתָּיו֙ הֲדַ֔ד וְשֵׁ֥ם עִיר֖וֹ פָּ֑עִי וְשֵׁ֨ם אִשְׁתּ֤וֹ מְהֵיטַבְאֵל֙ בַּת־מַטְרֵ֔ד בַּ֖ת מֵ֥י זָהָֽב׃וַיָּ֖מָת הֲדָ֑ד וַיִּהְיוּ֙ אַלּוּפֵ֣י אֱד֔וֹם אַלּ֥וּף תִּמְנָ֛ע אַלּ֥וּףעליהעַֽלְוָ֖האַלּ֥וּף יְתֵֽת׃אַלּ֧וּף אָהֳלִיבָמָ֛ה אַלּ֥וּף אֵלָ֖ה אַלּ֥וּף פִּינֹֽן׃אַלּ֥וּף קְנַ֛ז אַלּ֥וּף תֵּימָ֖ן אַלּ֣וּף מִבְצָֽר׃אַלּ֥וּף מַגְדִּיאֵ֖ל אַלּ֣וּף עִירָ֑ם אֵ֖לֶּה אַלּוּפֵ֥י אֱדֽוֹם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

אדם שת אנוש. כתב המפרש עזרא כתב ספר היחס הזה ע"י חגי זכריה ומלאכי וכו' ודע כי אין זה פירוש רש"י כמ"ש אני עני בשם הגדולים ח"א וכן ראיתי בנמוקי עטרת ראשי אבא מארי ז"ל שהוכיח דזה הפירוש אינו מרש"י ז"ל והגם שבתוספות יומא דף ט' הביאו פירוש מתלמידי רבינו סעדיה ז"ל והפירוש ההוא במפרש הזה אין מופת חותך דדילמא הוא מפרש אחר. ובפירוש פרטי זה נתכוונו וכן ראיתי עתה בספר דברי אמת כ"י להרב מהר"ש עדני ז"ל שכתב כן כמ"ש דאין זה פירוש רש"י ז"ל וגם לא נודע מי הוא המפרש דאין ראיה מהתוספות הנזכר וכתבו המפרשים דנכתב ספר היחס הזה ליחס דוד המלך ע"ה וכו' והתחיל אדם דהוא ר"ת אדם דוד משיח דאדם הראשון נתן ע' שנה לדוד הע"ה ודוד הע"ה לא ישן ס' נשמי והוא חי וקיים ונתקיים בו בצד מה מה שהיה אדה"ר קודם החטא:אברם הוא אברהם. אפשר לומר דרמז אברם הוא אברהם שנברא העולם בשבילו דכתיב בהבראם באברהם א"נ במ"ש לעיל משם רבינו האר"י ז"ל דמעת שהושלך אברהם אבינו ע"ה לאור כשדים תקן אות ה"א והיא אות ה"א שנתוספה בשמו וזה רמז אברם גם כשהיה אברם הוא אברהם שכבר תקן הה"א:ויולד אברהם את יצחק בני יצחק וכו'. יש לדקדק דכבר אמר בני אברהם יצחק וישמעאל והא תו למה לי לומר ויולד אברהם את יצחק. ואפשר לומר במ"ש הראשונים בפסוק למה זה צחקה שרה וכו' למועד אשוב אליך כעת חיה ולשרה בן דבשביל ששחקה שרה באה ליצחק נשמה מסטרא דנוקבא ובעקידה פרחה נשמתו הנוקבית ובאה לו נשמה מסטרא דדכורא וז"ש למה זה צחקה וכו' ולכן למועד הידוע לי דהוא שעת העקידה אשוב אליך שיהיה נשמה מסטרא דידך דדכורא אך כעת חיה ולשרה בן מסטרהא עכ"ד ובזה פירשתי מש"ה ואלה תולדות יצחק בן אברהם וכי תימא הלא יצחק נשמתו נוקבית לז"א אברהם הוליד את יצחק דבזכות אברהם באה לו נשמה מסטרא דדכורא והו"ל כאלו אברהם הוליד את יצחק פעם אחרת וזה טעם ויהי יצחק בן ארבעים שנה בקחתו את רבקה ולא השיאו מקודם עד שבאה לו נשמה מסטרא דדכורא וזה רמז הכתוב כאן בני אברהם יצחק וישמעאל ואחר זמן ויולד אברהם את יצחק דבזכותו באה לו נשמה דדכורא והוי כאלו הולידו מחדש ועי"ז דאברהם הוליד יצחק ובני יצחק עשו וישראל:בני יצחק עשו וישראל. פירש המפרש מפני כבודו של דוד אמר ישראל ולא יעקב עכ"ל ואינו מובן לכאורה ואפשר לומר דהנה כתיב ותקע כף ירך יעקב ושם נאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל וכתבו המקובלים כי דוד הע"ה תקן פגם הירך ע"י שירות ותשבחות וז"ש נעימות בימינך נצח וכמ"ש הרב עיר וקדיש כמהר"ר אברהם הלוי ברוכים ז"ל והבאתי דבריו בקונטריס יוסף תהלות מזמור ד' בס"ד ע"ש באורך. ואפשר דקרא שמו ישראל רמז דעל ידי שיר אל יתוקן פגם הירך וזהו ישראל שיר אל והיינו דדוד המלך על ידי שירותיו יתקן פגם הירך וז"ש מפני כבודו של דוד כתיב ישראל שהוא תקן פגם הירך בשירותיו ורמוז בשם ישראל. ועוד אפשר לומר דרך דרש דיש לחקור דכיון דה' משח לדוד בימי שאול אמאי כי נח נפשיה דשאול לא מלך דוד תכף ונתעכב ז' שנים שלא מלך על ישראל כי אם על יהודה ובזהר תירץ דהוצרך ברישא להתחבר עם האבות ז' שנים וכתב בתשב"ץ למהר"ם כי בישראל רמוזים אבות ואמהות ר"ת יצחק שרה רבקה רחל אברהם לאה. ולזה כתב ישראל דבו רמוזים אבות ואמהות לרמוז דהיה צריך דוד להתחבר עם האבות ז' שנים נגד ג' אבות וד' אמהות ולכן נתאחר מלכותו א"נ דרז"ל אמרו פרק כ"ג דדרוש ומלכים מחלציך יצאו על שאול ואיש בשת ומשו"ה נתעכב והאי קרא ומלכים מחלציך יצאו כתיב כשקראו ה' ישראל וא"כ כדי שלא נאמר דאיזה חטא היה בדוד וזה גרם שנתעכב מלכותו לזה כתב ישראל להעיר דכשנקרא ישראל א"ל ומלכים מחלציך יצאו וא"כ מוכרח שימלוך איש בשת ולא היה חטא לדוד. א"נ אפשר במשז"ל דדוד היה אומר עד שאתם אומרים שבאתי מרות המואביה אתם באתם מאיסור שתי אחיות שלקח יעקב והכונה דח"ו נאמר דאיסור ב' אחיות גרם ליהודה ענין תמר וגרם לבעז ראש הסנהדרין שישא רות ואם תאמרו שנקרא ישראל ולא חטא בב' אחיות שנקרא אל. א"כ הכל מפלאות תמים דעים וגם יהודה ובעז לא חטאו ולזה נכתב ישראל שלא חטא ח"ו בב' אחיות וא"כ גם יהודה ובעז לא חטאו:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך